معنی کوماتسودر زبان ژاپنی به معنی درخت کاج کوچک است که به نام کوماتسو در استان اسکووو نامگذاری شده است و برند کوماتسو سرانجام آنقدر بزرگ شد که به عموم مردم فروخت.

برند کوماتسو یکی از بزرگترین تولید کنندگان بلدوزر، بیل مکانیکی، لودر و جرثقیل در جهان در طراحی ، تولید و توسعه مهندسی ماشین آلات و تجهیزات معدنی در جهان است. این شرکت یکی از صنایع سنگین ژاپن است.

 

رئیس برند کوماتسو

در سال 1964، ریویچی کاوی، پسر یوشیناری کاوای، موسس شرکت کوماتسو، صادرات محصولات خود را آغاز کرد تا با تصویری که پس از جنگ از محصولات ژاپنی ارزان و ضعیف ساخته شده بود مقابله کند.
کاترپیلار، بزرگترین تولید کننده بولدوزر در بازار داخلی خود، با ورود به بازار ایالات متحده در جولای 1967، توانست مقادیر زیادی از محصولات خود را به فروش برساند.

شرکت کوماتسو

در سال 1957 این شرکت به اوج خود رسید. بنابراین ، همه مدل ها مجهز به موتور ، قطعات و محصولات  کوماتسو هستند. در ژوئیه 1967 ، کوماتسو وارد بازار ایالات متحده شد و توسعه خارج از کشور تمرکز اصلی در دهه 1970 بود.

این شرکت در فوریه 1970 در ایالات متحده توسط Komatsu America تأسیس شد. یک سال بعد ، در ژانویه 1971 ، یک شرکت آموزشی به نام Komatsu singapor pte در سنگاپور تأسیس شد.

افتخار دیگر این شرکت تولید و ساخت بزرگترین بلدوزر جهان به نام D575 است. در سال 2008 ، این شرکت همچنین بیل مکانیکی Komatsu Pc200-8-Hybrid را تولید کرد ، یک بیل مکانیکی کوماتسو 360 درجه که از قدرت ترمز برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت استفاده می کند ، که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این شرکت در حال حاضر متعلق به Tetsuji Ohashi و Kunio Noji ، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره ، با تقریبا 59،632 کارمند است. بیش از 70٪ درآمد آن از فروش تجهیزات راهسازی و معدنی از جمله بلدوزرهای کوماتسو ، کامیون های کمپرسی کوماتسو ، بیل مکانیکی کوماتسو  و .. است .

همچنین بخش قابل توجهی را به تولید تجهیزات الکترونیکی اختصاص می دهد. این تجارت که حدود 7 درصد از کل درآمد کوماتسو را شامل می شود ، شامل محصولاتی مانند پرس ویفر ، ماشین آلات تولید بشقاب در واحدهای بازیافت ، سازه های پیش ساخته اداری و حتی ممکن است به تجهیزات نیروگاه های خارجی اشاره داشته باشد.

komatsu تاریخچه شرکت کوماتسو

اولین محصول برند کوماتسو

از سال 1930، کوماتسو برای ارتش ژاپن تراکتور و همچنین بلدوزر، تانک و توپ تولید می کند. پس از جنگ جهانی دوم، تحت رهبری جدید یوشیناری کافی، کوماتسو بلدوزرها و لیفتراک های غیرنظامی را به تجهیزات خط خود اضافه کرد. در سال 1949 تولید اولین موتور دیزل آغاز شد. رشد آن به عنوان یک شرکت با تقاضای شدید برای بلدوزرهایش در طول بازسازی پس از ژاپن در دهه 1950 کمک شد. در آگوست 1951 شرکت به توکیو نقل مکان کرد. تا سال 1957، این شرکت از نظر فناوری به قدری پیشرفته بود که تمام مدل های آن از موتورهای ویژه کوماتسو استفاده می کردند.

 

AHS proving grounds image with 3B tons release scaled 1 تاریخچه شرکت کوماتسو

 

دومین تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات معدن در جهان

این دومین تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات معدن در جهان پس از کاترپیلار است. با این حال ، در برخی مناطق (ژاپن ، چین) کوماتسو سهم بیشتری از کاترپیلار را در اختیار دارد. این شرکت همچنین در ژاپن ، آسیا ، ایالات متحده و اروپا عملیات تولید دارد.

این شرکت دارای واحدهای تولید ، خدمات و فروش در کشورهایی مانند ایالات متحده ، کانادا ، مکزیک ، برزیل ، انگلستان ، ایتالیا ، آلمان ، اندونزی ، چین ، تایلند ، هند و تایوان است.

توسعه برند کوماتسو در اروپا

در طول دهه 1990، کوماتسو با موکسی ( Moxy )، طراحی شده توسط کوماتسو، در اروپا تاسیس شد. این کامیون توسط Moxy با استفاده از مجوز برای بازار اروپا ساخته شده است. (Moxi توسط Doosan در سال 2008 از کره گرفته شد.)

کوماتسو وارد سرمایه گذاری با FAI ایتالیا شد و با افزایش سهام کوماتسو، این شرکت در سال 1985 توسط FKI Fai Komatsu Industries S.p.A خریداری شد. در سال 2000، زمانی که مالکیت 100% توسط شرکت کوماتسو بدست آمد، تغییر نام داد و به Komatsu Utility Europe S.p.A تغییر نام داد.

در سال 1993، دو سرمایه گذاری مشترک با کامینز تأسیس شد. کوماتسو شرکت موتور کامینز (KCEC) برای تولید موتور کامینز در ژاپن و کامینز شرکت موتور کوماتسو (CKEC) برای تولید موتور کوماتسو در ایالات متحده است. سرمایه گذاری مشترک دیگر در سال 1997 تولید موتورهای صنعتی در ژاپن بود.